Leniwy kolega z pracy – kilka porad które ułatwi współpracę

lazy-frog-481910-m

Czy zdarzyła Ci się sytuacja, w której Twojemu koledze z pracy cały czas udawało się wymigiwać od obowiązków bez ponoszenia konsekwencji? A Ty nie jesteś w stanie wyrobić się ze swoimi obowiązkami, podczas gdy kolega siedzi cały czas i ogląda filmy na YouTube? Pewnie tak, chyba każdy z nas ma lub miał takich kolegów. Zastanawiałeś się co zrobić w tej sytuacji? Zadziałałeś czy po prostu odpuściłeś nie wiedząc co robić? Jak się zachować, żeby było dobrze?
Na początku należy obiektywnie ocenić produktywność kolegi, którego posądzamy o lenistwo i obijanie się. Jeżeli Twój kolega ma podobne stanowisko do Twojego i potrafi znaleźć czas na inne zajęcia niezwiązane z pracą oraz pracować efektywnie to znaczy, że najwyraźniej pracuje szybciej i potrafi wygospodarować sobie wolny czas między zadaniami. W takiej sytuacji nie pozostaje nam nic innego jak spróbować przeorganizować swój tryb pracy albo przełknąć gorzką prawdę, że nasz kolega jest od nas lepszy.
Jeżeli mimo wszystko, Twój kolega nie pracuje efektywnie i dalej się obija, przygotowałem kilka porad jak można sobie poradzić z tym faktem.

1.    Rozmowa nigdy nie zaszkodzi
Zanim zaczniemy generalizować i oceniać negatywnie naszego kolegę, warto zawsze z nim porozmawiać. Być może Twój współpracownik nie jest leniwy, tylko nie jest do końca pewny zakresu swoich obowiązków. Porozmawiaj z nim jasno o jego zadaniach i terminach, których należy przestrzegać. Często tego typu rozmowa pozwala zmobilizować współpracownika i lepiej zorganizować pracę naszego kolegi. Pamiętać należy również o tym, że każdy z nas ma życie osobiste i czasami problemy w pracy są skutkiem wielu prywatnych spraw.

2.    Nie donoś
Nigdy nie masz pewności jak zareaguje Twój szef, niektórzy będą wdzięczni i zadeklarują pomoc w rozwiązaniu problemu, inni mogą to źle odebrać i całą sytuacja obróci się przeciwko Tobie.
Jeżeli już rozmawiasz z przełożonym o problemie, to zaprezentuj to formie faktów i przykładów z dnia codziennego, np. „Nie mogłem wysłać raportu do klienta, ponieważ cały czas czekamy na wyniki pracy kolegi”. Kieruj się faktami, a nie emocjami. Bardzo pomocne dla przełożonego będzie, jeżeli dodatkowo zaprezentujesz rozwiązanie problemu.

3.    Unikaj konfliktu
Denerwuje Cię, że ktoś się obija cały dzień, a Ty ledwo wyrabiasz się ze swoimi obowiązkami? Nie daj się ponieść emocjom. Niemiły i poirytowany pracownik jest równie przykry dla otoczenia jak ten leniwy.

4.    Skup się na swojej pracy
Nie skupiaj się na tym, co robi lub czego nie robi Twój kolega. Poświęcając za dużo czasu na sprawdzanie kolegi, powoli zaczniesz mieć zaległości w swojej pracy.

5.    Wyróżnij się pozytywnie
Sytuacja, kiedy nasz współpracownik się obija to świetna okazja aby się wyróżnić. Pokaż innym, że jesteś odpowiedzialny i potrafisz poradzić sobie w każdej sytuacji. Zapytaj wprost swojego kolegi w jaki sposób mógłbyś mu pomóc. W ten sposób stajesz się powoli liderem.

6.    Nie pracuj za innych
Nie pozwól, aby obowiązki kolegi przeszły na Ciebie. Nie bierz na siebie zadań, które powinien wykonać Twój współpracownik. Powiedz mu wprost o jego części, nie pozwól, aby to od Ciebie zależało dotrzymanie terminów wykonywanej przez Was wspólnie pracy.

7.    Nie pozwól, aby lenistwo innych odbiło się na Tobie
W sytuacji kiedy pojawiają się opóźnienia i problemy w projekcie, nie dopuść do sytuacji, aby wina spadła na Ciebie, jeżeli uważasz, że wykonywałeś swoje obowiązki na 100%. To jest najlepszy czas aby opowiedzieć o problemach w podziale obowiązków, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś. Wyjaśnij szefowi jak i skąd wynikają problemy i opóźnienia.

Dodaj komentarz