Dobre nawyki, które podnoszą poziom zaufania w zespołach wirtualnych

file7171249348535Budowanie zaufania w zespole to długi i ciężki proces. Jeżeli pracujemy w zespole rozproszonym lub nim zarządzamy staje się to poważnym wyzwaniem. Poniżej zaprezentuję kilka pomysłów i dobrych praktyk, które pomogą podnieść poziom zaufania w zespole wirtualnym i nie tylko.

1.    Intensywna wymiana informacji

Jeżeli nasz zespół dopiero się tworzy, warto już na samym początku zwiększyć intensywność wymiany informacji. Wysoki poziom należy utrzymywać minimum 2 tygodnie. Członkowie zespołu powinni lepiej się poznać, znaleźć wspólne upodobania  i cechy. Wszelkie zaczepki, pytania co słychać, jak Wam/ Ci mija dzień są bardzo wskazane.

2.    Optymizm i wsparcie

Zawsze należy doceniać pracę innych, zwłaszcza jeżeli pracujemy w środowisku rozproszonym.
Komentarze typu: „to świetny raport”, „to będzie fajne”, „świetny pomysł”, sprawiają, że ludzie zaczynają czuć się docenieni, co znacząco wpływa na ich poczucie jedności i zaufania w zespole.
Zespół powinienem określać siebie mianem „jesteśmy bardziej jak znajomi, a nie członkowie zespołu w pracy”.

3.    Potwierdzenie odbioru / dostarczania wiadomości

„Znikanie” maili może się z początku wydawać błahym problemem, lecz badania dowiodły, że zespoły o „niskim zaufaniu” nie starają się znaleźć rozwiązania tej kwestii. Ciągle debatują i obarczają winą komputery czy stosowaną technologie – „to nie moja wina, to komputer zjadł mi maila.” Zespoły które można określić mianem zespołów o wysokim poziomie zaufania, wiele czasu poświęciły na usprawnienie samego procesu komunikacji. Jednym ze sposobów może być na przykład numerowanie wiadomości. W ten sposób każdy wie czy nie pominął jakiejś części korespondencji.

4.    Inicjatywa

Zespoły powinny czuć się swobodnie i pewnie w podejmowaniu decyzji i przejmowaniu inicjatywy. Cechą zespołów o niskim poziomie zaufania jest czekanie na sygnał „z góry”, aż ktoś podejmie decyzję. Niestety takie zachowanie nie stanowi o sile zespołów rozproszonych.

5.    Dostępność

Zespoły powinny się zawsze informować o planowych urlopach oraz wszelkich dniach wolnych.
Dodatkowo, istotne jest, aby w kluczowych dla projektu etapach wszyscy byli dostępni i z dużym wyprzedzeniem byli o tym poinformowani.

6.    Wsparcie i dzielenie się wiedzą

Członkowie zespołu zawsze powinni pamiętać o tym, że niezależnie od tego jak daleko są od siebie, cały czas pracują nad wspólnym celem. Wyrobienie dobrej praktyki dzielenia się wiedzą, wszelkimi sukcesami i odkrywczymi poradami może znacząco pomóc innym członkom naszego zespołu, jak i też bardzo przyspieszyć pracę.
Zespół powinien komentować i dzielić się doświadczeniem na temat pracy innych kolegów.

7.    Powolna reakcja na problemy

Praca w zespołach wirtualnych daję nam tą niesamowitą zaletę, że nie musimy reagować na problemy od razu. Odpisywanie na maile z opóźnieniem w sytuacji, kiedy coś nas bardzo mocno podirytowało czy wręcz wkurzyło pozwala uniknąć niepotrzebnych nerwów i uniesień. Mamy sporo czasu aby ochłonąć i znaleźć rozwiązanie problemu naszych kolegów :)

2 myśli nt. „Dobre nawyki, które podnoszą poziom zaufania w zespołach wirtualnych

  1. Pingback: 1movies

  2. Pingback: buy backlinks review

Dodaj komentarz