Istota Komunikacji i Kooperacji jako uzupełniających się elementów przy współpracy z klientem

Client_small

Na początku grudnia 2014 roku miałem przyjemność wystąpić na spotkaniu Dolnośląskiej Grupy Regionalnej IPMA i podzielić się swoimi wieloletnimi doświadczeniami z pracy przy międzynarodowym programie projektów. Podczas wystąpienia skupiałem się na istotności aspektu komunikacji i kooperacji przy współpracy z klientem oraz korzyściach jakie z tego płyną. Wierzę, że bez korzystania z obu bardzo ciężko jest osiągnąć sukces we współpracy z klientem.

 

Zacznijmy od definicji komunikacji:

  • przekazywanie i odbieranie informacji w bezpośrednim kontakcie z drugą osobą
  • proces przekazywania (wymiany) informacji między jego uczestnikami

Czytaj dalej

Leniwy kolega z pracy – kilka porad które ułatwi współpracę

lazy-frog-481910-m

Czy zdarzyła Ci się sytuacja, w której Twojemu koledze z pracy cały czas udawało się wymigiwać od obowiązków bez ponoszenia konsekwencji? A Ty nie jesteś w stanie wyrobić się ze swoimi obowiązkami, podczas gdy kolega siedzi cały czas i ogląda filmy na YouTube? Pewnie tak, chyba każdy z nas ma lub miał takich kolegów. Zastanawiałeś się co zrobić w tej sytuacji? Zadziałałeś czy po prostu odpuściłeś nie wiedząc co robić? Jak się zachować, żeby było dobrze?
Na początku należy obiektywnie ocenić produktywność kolegi, którego posądzamy o lenistwo i obijanie się. Jeżeli Twój kolega ma podobne stanowisko do Twojego i potrafi znaleźć czas na inne zajęcia niezwiązane z pracą oraz pracować efektywnie to znaczy, że najwyraźniej pracuje szybciej i potrafi wygospodarować sobie wolny czas między zadaniami. W takiej sytuacji nie pozostaje nam nic innego jak spróbować przeorganizować swój tryb pracy albo przełknąć gorzką prawdę, że nasz kolega jest od nas lepszy.
Jeżeli mimo wszystko, Twój kolega nie pracuje efektywnie i dalej się obija, przygotowałem kilka porad jak można sobie poradzić z tym faktem.

1.    Rozmowa nigdy nie zaszkodzi
Zanim zaczniemy generalizować i oceniać negatywnie naszego kolegę, warto zawsze z nim porozmawiać. Być może Twój współpracownik nie jest leniwy, tylko nie jest do końca pewny zakresu swoich obowiązków. Porozmawiaj z nim jasno o jego zadaniach i terminach, których należy przestrzegać. Często tego typu rozmowa pozwala zmobilizować współpracownika i lepiej zorganizować pracę naszego kolegi. Pamiętać należy również o tym, że każdy z nas ma życie osobiste i czasami problemy w pracy są skutkiem wielu prywatnych spraw. Czytaj dalej

6 „dobrych rad” które zrujnują Twoją karierę

„Ojciec i syn w starożytnym Egipcie szykowali się do długiej podróży. Zapakowali swoje tobołki na osła i wyruszyli w drogę. Nie uszli daleko, kiedy nadeszła grupa młodych mężczyzn, którzy skrytykowali syna, za to że pozwala swojemu ojcu iść. Więc syn posadził ojca na osła i poszli dalej. Niedługo potem spotkali następną grupę, która skrytykowała ojca, że on nie pozwala swojemu synowi jechać razem ze sobą na ośle, oszczędzając osła. Więc syn usiadł razem z ojcem na ośle i pojechali dalej. Kilka godzin później spotkali kolejną grupę ludzi, którzy skrytykowali ich za to, że męczą osła w taki upał. W rezultacie ojciec i syn wzięli osła, związali go, przewrócili do góry nogami i ponieśli między sobą. Wkrótce doszli do rzeki ze starym, chybotliwym mostem. W momencie, gdy doszli do połowy mostu, most załamał się i cała trójka wpadła do wody. Ojciec i syn dopłynęli do brzegu i uratowali się. Związany osioł utonął. Morał z tej historii brzmi: ”Jeżeli próbujesz zadowolić wszystkich, stracisz swojego osła. Czasem musisz pogonić antagonistów i kierować się własną mądrością.””

Cytat pochodzi z książki Nikodema Marszałka, pt „Motywacja bez granic

Kiedy po raz pierwszy przeczytałem tę przypowieść, naszła mnie pewna refleksja. Często, w codziennym życiu, spotykamy całe rzesze doradców, coachów i mentorów, którzy za sowite wynagrodzenie lub czasem nawet całkiem za darmo, dają nam garść „dobrych rad”.

  • Załatwiamy sprawy w banku, to pomoże nam konsultant ds. obsługi klienta indywidualnego. Ten sympatyczny Pan lub Pani, chętnie podzieli się z nami swoim doświadczeniem i zupełnie za darmo zaoferuje nam garść wskazówek, które pozwolą zmaksymalizować zyski i powiększyć zgromadzony kapitał.
  • Idziemy na zakupy do drogerii i od progu wita nas doradca klienta, który doskonale wie jaki zapach pasuje do naszej osoby.
  • Odwiedzamy siłownię i wita nas trener personalny, który ma specjalnie dla nas przygotowany zestaw ćwiczeń, dzięki którym uzyskamy dokładnie taką figurę jaką chcemy.
  • Jeśli korzystamy z biura pośrednictwa pracy, to możemy liczyć na personalnego doradcę, który wskaże nam idealne dla naszego profilu oferty pracy. Dodatkowo dostaniemy cały zestaw uniwersalnych porad, typu „dobrze jest co 1-2 lata zmieniać pracodawcę”.

Czytaj dalej

Metoda Eisenhowera – czyli jak zarządzać czasem

timeFlies_small
Pewnie już dawno temu zauważyłeś/łaś, że czas biegnie coraz szybciej. Dni stają się coraz krótsze (i nie mam tu na myśli nadchodzącej zimy) i zaczynasz mieć wrażenie, że na nic nie ma czasu. Niestety w czasie wszechobecnej informatyzacji i postępu technologicznego życie nabrało tempa o jakim jeszcze 20 lat temu nawet nie marzono. Bardzo łatwo stracić z oczu zadania, którymi powinniśmy się zająć w pierwszej kolejności, ze względu na ich pilność i ważność. W tym miejscu możemy skorzystać ze sprawdzonych narzędzi, a jednym z nich jest metoda Eisenhowera i dziś chciałbym ją przybliżyć.

„What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.”

– Dwight D. Eisenhower

“To, co ważne, rzadko jest pilne, a to, co pilne jest rzadko ważne” te słowa amerykańskiego generała, który podczas II wojny światowej musiał „zarządzać” siłami alianckimi na terenie Europy, a następnie został prezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki, oddają bardzo dobrze sedno metody sygnowanej jego nazwiskiem.

Sednem metody Eisenhowera jest pogrupowanie wszystkich naszych zadań na cztery zbiory:

metoda Eisenhowera
Czytaj dalej

Konflikt z kolegą z pracy – jak go rozwiązać

Tematyka konfliktu w pracy jest bardzo szeroka, dlatego dzisiaj chciałbym skupić się tylko na aspekcie sytuacji konfliktowej pomiędzy kolegami z pracy. Co zrobić i jak dalej współpracować, kiedy konflikt się już pojawił? Poniżej prezentuję kilka porad, które pozwolą załagodzić i rozwiązać spór.

men with megaphones

  1. Neutralne miejsce rozmowy – Rozwiązywanie konfliktu przy wszystkich na środku biura nie działa. Spotkajcie się w odosobnionym miejscu, pozwoli to na wypowiedzenie swoich racji w spokojny i rozważny sposób. Najważniejsze jest, aby już na samym początku spotkania ustalić, że jego celem jest rozwiązanie konfliktu.
  2. Postaw się po drugiej stronie – Postaraj się spojrzeć na zaistniałą sytuację z punktu widzenia drugiej osoby. Nie wyciągaj pochopnych wniosków i nie nastawiaj się negatywnie.
  3. Skoncentruj się na problemie – Skup się na samych argumentach, nie oskarżaj i nie atakuj. Unikaj za wszelką cenę kłamstwa i manipulacji. Jak każdy wie, kłamstwo ma krótkie nogi.
  4. Ochłoń – jeżeli rozmowie towarzyszą bardzo silne emocje, przełóż spotkanie i rozmowę na inny dogodny termin. Ochłońcie i pozwólcie, aby emocje opadły. Gniew i krzyk nigdy nie prowadzą do niczego dobrego. Wykrzyczanych w złości słów nie da się już cofnąć i mogą tylko pogorszyć sytuację.
  5. Poszukaj kompromisu – zaproponujcie możliwe rozwiązania, oceńcie je i wybierzcie takie, które pasuje każdemu.
  6. Pomoc – jeżeli widzisz, że sytuacji nie da się rozwiązać bez pomocy, zgłoś się po taką do managera albo do działu HR. Ich rolą jest pomoc w rozwiązywaniu takich sytuacji.

Czytaj dalej